OnderwijsAdvies > Winkelen > 10 Mindframes om het leren zichtbaar te maken
10 Mindframes om het leren zichtbaar te maken

Boek '10 mindframes om leren zichtbaar te maken' 

Denkkaders voor goede leraren en docenten/ Leren zichtbaar maken

Hoe leraren denken over leren en over hun eigen rol hierin, is een van de belangrijkste invloeden op de leerprestaties van leerlingen. Samen met Klaus Zierer beschrijft John Hattie de mindframes of denkkaders die leraren zich eigen kunnen maken om het maximale uit hun leerlingen te halen. Deze praktische gids met vragenlijsten, schema’s, checklists en oefeningen laat voor elke school precies zien hoe de denkkaders kunnen worden toegepast.

10 denkkaders voor succesvolle leraren
Voor 10 mindframes om leren zichtbaar te maken bewerkten John Hattie en Klaus Zierer de resultaten uit Hatties indrukwekkende boek Leren zichtbaar maken tot tien denkkaders voor succesvolle leraren en docenten. Voorbeelden zijn: "Ik evalueer mijn impact op het leren van mijn leerlingen" en "Ik streef naar een uitdaging voor alle leerlingen, zodat ze niet alleen 'hun best doen'".

Elk hoofdstuk begint met zelfreflectievragen over het denkkader (bijvoorbeeld of je er goed in bent, wat je doel is, enzovoort), een korte schets om het denkkader tastbaar te maken en de leerdoelen met betrekking tot het denkkader. Daarna volgt een bespreking van factoren uit Leren zichtbaar maken die het denkkader ondersteunen. Elk hoofdstuk sluit af met voorstellen voor en voorbeelden van handelen, een checklist voor het handelen en oefeningen.

Praktische gids
10 mindframes om leren zichtbaar te maken is een zeer praktische gids voor scholen en leraren om de 10 denkkaders en het succes van de leraar– en dus van de leerling – te maximaliseren.