€ 59,00

Een evidence-based denkkader voor goed, opbrengstgericht onderwijs.

Tien vragen (en antwoorden) om jouw lessen sterker te maken

Goede lessen opbouwen door slim gebruik te maken van wat de huidige wetenschap ons hierover kan leren? 

Dat kan aan de hand van de 10 concrete vragen uit 'De Kunst en Wetenschap van het Lesgeven. 
Met deze 10 vragen houdt u zowel rekening met het kiezen van de juiste onderwijsstrategie, goed pedagogisch handelen als met het klassenmanagement en het afstemmen van het onderwijsaanbod op de specifieke leerlingen in de klas. Marzano heeft alle relevante wetenschappelijke publicaties voor je op waarde geschat en overzichtelijk samengevat in dit boek. Wil je deze waardevolle kennis handig gebruiken om je lessen te verbeteren? Het kan met dit raamwerk voor goed onderwijs!

In deze uitgave benadrukken we zowel de kunst als de wetenschap van het lesgeven. Alles wat nodig is voor een goede les, wordt behandeld door de volgende tien vragen te beantwoorden:

  1. Hoe stel ik leerdoelen vast en communiceer ik deze, houd ik vorderingen van leerlingen bij en vier ik successen? 
  2. Hoe laat ik leerlingen goed omgaan met nieuwe kennis? 
  3. Hoe laat ik leerlingen oefenen en hun begrip van nieuwe kennis verdiepen?
  4. Hoe laat ik leerlingen hypothesen opstellen over nieuwe kennis en deze toetsen? 
  5. Hoe krijg ik betrokken leerlingen?
  6. Hoe stel ik regels & routines op en hoe handhaaf ik deze? 
  7. Hoe herken en erken ik de naleving en het gebrek aan naleving van regels & routines? 
  8. Hoe bouw en onderhoud ik een goede relatie met leerlingen? 
  9. Hoe communiceer ik hoge verwachtingen voor alle leerlingen? 
  10. Hoe ontwikkel ik goede lessen binnen een samenhangend geheel? 

De uitgave De Kunst en Wetenschap van het Lesgeven is aangemerkt als bron voor informeel leren door het Schoolleidersregister PO. Dit houdt in dat de uitgave De Kunst en Wetenschap van het Lesgeven gedeeltelijk aansluit bij één of meerdere  professionaliseringsthema’s en onderdeel kan uitmaken van jouw ontwikkeling via informeel leren.

Auteur: Robert Marzano
Een gezamelijk project van Bazalt, HCO Fontys Fydes en Onderwijsadvies.