OnderwijsAdvies > ... > > Impact op leren en het jonge kind
Impact op leren en het jonge kind

Ook in de onderbouw wil je zicht hebben op het leren van de kinderen en dat kinderen zicht krijgen op hun eigen leerproces. Hoe krijg je meer impact op leren?

Hoe kun je het leren zichtbaar maken bij jonge kinderen?

Praten over leren met kleuters, kan dat wel? En hoe werk je met succescriteria in de onderbouw en hoe geef je een jong kind effectieve feedback? Hoe praat je in de onderbouw met elkaar over leren en minder over lesgeven?

Allemaal vragen die bij veel leraren van de onderbouw naar voren komen als het gaat om leren zichtbaar maken bij het jonge kind. Maar ook in de onderbouw gaat het om het leren: een kleuter komt in de leerstand binnen en wil dolgraag leren!
Bij een jong kind zijn spelen en oefenen middelen om tot leren te komen. Immers, een kleuter ontwikkelt zich anders dan een schoolkind en daarom moet de didactiek ook anders zijn.

Handvatten voor het geven van effectieve feedback

Ook in de onderbouw is het belangrijk dat jij als leraar zicht hebt op het leren van de kinderen en dat de kinderen zicht krijgen op hun eigen leerproces, bijv. door te praten over leren of door het gebruik en samen opstellen van succescriteria. Zo breng je het leerproces onder woorden en heb je als leraar handvatten om effectief feedback te geven.

Zorg dat je als leraar zicht krijgt op het leren van kinderen, breng het leerproces onder woorden en reflecteer op je eigen handelen: zo geef je binnen de onderbouw vorm aan het leren zichtbaar maken!

Wil je weten HOE je dit in de praktijk doet?
Lees meer over impact op leren of neem contact op met één van onze specialisten Jonge kind. 

 

Contactpersoon

Ineke Dillingh

Vakspecialist Jonge Kind