OnderwijsAdvies > ... > > Een nieuwe generatie rekenmethoden komt eraan!
rekenmethoden

En er valt nogal wat te kiezen. Willen we overgaan op een volledig digitale methode? Of liever toch de vernieuwde oude vertrouwde methode met digitale mogelijkheden? Of gaan we meer rekenen vanuit de doelen?

De verschillende mogelijkheden voor u op een rij:

  • De opvolger van Rekenrijk en Reken Zeker heeft gestalte gekregen in Getal en Ruimte Junior, oorspronkelijk een methode voor het voortgezet onderwijs met nu een geheel eigen versie voor de basisschool.
    Enerzijds krijgen de vertrouwde algoritmen van het cijferen de nodige aandacht. Anderzijds is er veel aandacht voor het toepassen en het verdiepen van het rekenen. Het opschrijven van de tussenstappen is een vast onderdeel van de methode. Verder staat een onderwerp een hele week centraal; begin van de week wordt voorkennis opgehaald en instructie gegeven, vervolgens wordt geoefend en eind van de week wordt de leerstof toegepast in contextopgaven.

  • De opvolgers van WIG 4 en Pluspunt 3, beide methoden van Malmberg, zijn volop in ontwikkeling. In 2019 verschijnen deze opvolgers op de markt, waarin de ervaringen van de huidige gebruikers zijn meegenomen. Goed om te weten is dat Malmberg zijn nieuwe methoden als hybride methoden bestempelt, d.w.z. de methoden zijn volledig op papier, digitaal of in combinatie in te zetten. Op grond van alle digitale gegevens wordt het leren meer gepersonaliseerd en worden de te maken taken per leerling ingezet.

  • Ook de auteurs van Alles Telt werken aan een nieuwe versie. De eerste presentatie zal plaatsvinden tijdens de NOT.

  • Momenteel zijn er veel scholen die met het volledig digitale onderwijsplatform Snappet werken. Binnen Snappet kan gewerkt worden met doelen die aansluiten bij bestaande methoden, SLO doelen, of zelf vast te stellen doelen. De leerlingen werken met tablets of chromebooks. Dat wil niet zeggen dat papier uit den boze is, want regelmatig wordt ook geadviseerd om uitrekenpapier naast de tablet te gebruiken.

  • En dan is er nog de visie van 'Denken in Doelen', waarbij de leerling voor een groot deel zelf bepaalt aan welke doelen hij/zij wil werken en waarbij de didactiek van leren met hoofd, hart en handen een grote rol speelt. Er wordt gewerkt met eigen doelenlijsten, portfolio’s en een combinatie van digitale middelen, concrete en abstracte oplossingswijzen.

Ziet u door de bomen het bos niet meer?

Dan kunt u altijd een beroep doen op onze adviseurs. Ze kunnen u helpen om de juiste stappen te maken richting een nieuwe methode of een andere werkwijze, zodat u rekenonderwijs kunt geven dat bij uw visie en uw populatie past.

Contactpersoon

George de Taeye

Onderwijsadviseur

Contactpersoon

Asha van Hoof

Onderwijsadviseur/ psycholoog