Goed leren lezen is een van de hoofddoelen van de basisschooltijd, misschien wel de belangrijkste! Vaardig zijn in het omgaan met teksten is cruciaal voor schoolsucces en het latere maatschappelijk functioneren van leerlingen.

Nieuwste leesmethodes bevorderen leesbeleving en leesmotivatie!

Om een leerling goed te leren lezen, én te laten lezen, is het belangrijk dat hij of zij:

  • technisch goed kan lezen
  • een ruime woordenschat bezit
  • kennis heeft van de wereld

Sinds kort is een aantal nieuwe (technisch en begrijpend) ​leesmethodes op de markt gekomen. Deze methodes richten zich niet alleen op het bevorderen van het technisch lezen, maar ook de leesbeleving en leesmotivatie, wat een positieve uitwerking heeft op het tekstbegrip.
Een positieve ontwikkeling is dat veel scholen/ouders en gemeenten samenwerken met bibliotheken in de regio, waardoor leerlingen de beschikking hebben over een ruim(er) aanbod leesboeken. 

Welke (nieuwe) technisch leesmethodes zijn er?

  • Groep 3: Actief leren lezen, Lijn 3 en Veilig Leren Lezen
  • Groep 4 t/m 8: Karakter, Station Zuid, Flits, Estafette (na de zomer komt de nieuwste versie van Estafette uit)

Teksten beter begrijpen met Close Reading

Close Reading is een specifieke aanpak die leerlingen helpt om complexe, moeilijkere teksten te begrijpen. Leerlingen gaan op een actieve manier aan de slag gaan met de tekst, door herlezen, aantekeningen te maken, samenvatten, monitoren, samenwerken, redeneren, discussiëren en reflecteren. Het doel is om tot een dieper begrip van de tekst te komen.

Advies op maat

Hoe ziet jouw leesonderwijs eruit? Met de juiste aanpak en aandacht kun je leerlingen goed helpen hun leesbegrip te verbeteren. 

OnderwijsAdvies heeft meerdere taalspecialisten die je kunnen helpen, wanneer je vragen hebt of begeleiding nodig heeft bij het maken van de juiste keuzes:

  • Wat is je visie op goed leesonderwijs en hoe verhoudt die zich tot de laatste inzichten?
  • Welke (nieuwe) technisch leesmethode of begrijpend leesmethode past het best bij jouw school?
  • Sluit de begrijpend leesmethode goed aan bij de technisch leesmethode of andersom?
  • Wat gebruik je wel en wat gebruik jeniet uit de methodes?
  • Hoe kun je de aanpak van Close Reading inzetten? 

Neem contact op met één van onze taalspecialisten als je vragen hebt over de (nieuwste) methodes voor technisch en/of begrijpend lezen of het uitbreiden van de woordenschat. Ook als je vragen hebt over meertaligheid of de doorgaande lijn (van groep 2 naar groep 3) kun je bij hen terecht.

Delen

Mia Versteegen Hoofddorp
Mia Versteegen
  • Onderwijsadviseur
Hoofddorp
IMG 9139 Bernice Keerveld Zoetermeer
Bernice Keerveld
  • Onderwijsadviseur
Zoetermeer
Janwillem3
Janwillem van Ipenburg
  • Onderwijsadviseur
Hoofddorp
IMG 9201 Roos De Groot Zoetermeer
Roos Jonker
  • Onderwijsadviseur
Zoetermeer

Offerte aanvragen