Na de eerste periode is het nieuwe af van de online lessen en zie je dat leerlingen minder makkelijk te motiveren zijn om aan de les mee te doen. Hoe houd je leerlingen toch betrokken? Zorg voor interessante en afwisselende lessen, ook online. Hier zijn heel veel apps en tools voor. We zetten een aantal op een rijtje:

Zo houd je de leerlingen bij de les

Zorg voor afwisselende en interessante lessen. Wissel het samenwerken en alleen werken af en maak gebruik van spelletjes en apps/tools. Een aantal voorbeelden, waarvoor een gratis account aangemaakt kan worden, zijn:

  • www.linoit.com: een samenwerkingstool waarbij deelnemers post-its kunnen plaatsen op een canvas
  • www.mentimeter.com: een online tool voor quizzen, polls, input vanuit de hele groep bijvoorbeeld voor visie-sessies of discussies over bepaalde thema’s
  • www.loom.com:  een online tool om instructievideo’s op te nemen om af te spelen tijdens je presentatie
  • www.mindmapmaker.nl: tool om online mindmaps te laten maken.
  • www.padlet.com: andere variant op het online prikbord
  • www.tricider.com: voor online brainstormen en stemmen op ieders ideeën

En online toetsen?

Natuurlijk moet er ook getoetst worden of de leerlingen aan het leren zijn. Ook dat kan met handige tools, je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden:

  • Socrative Een programma om vragen af te nemen. Leerlingen kunnen live vragen maken of op hun eigen tempo werken. Zowel individueel als in groepen. Als leraar krijg je inzicht in wat goed/niet gaat en kun je feedback geven.

  • Kahoot Een programma om vragen af te nemen. Leerlingen kunnen live vragen maken of op hun eigen tempo werken. Zowel individueel als in groepen. Als leraar krijg je inzicht in wat goed/niet gaat en kun je feedback geven.

  • Formative (handleiding) Met Formative kun je (evt. realtime) inzien hoe leerlingen vragen beantwoorden en geschreven feedback en punten geven per persoon per vraag. Meerkeuze, open vragen, vragen op afbeeldingen, etc. Aanrader!

  • Mentimeter Een programma om antwoorden op te halen bij grote en kleine groepen leerlingen met gevarieerde, interactieve vraagtypen. Je legt leerlingen vragen, brainstormonderwerpen en stellingen voor, waarop ze anoniem kunnen reageren via hun telefoon of laptop.

  • Microsoft Forms en Google Forms (handleiding) Met Microsoft en Google Forms kun je vragenlijsten afnemen, maar ook digitaal toetsen. Bij de vragen kun je namelijk antwoordsleutels toevoegen, (automatisch) punten toekennen en (automatisch) feedback geven op de antwoorden.

Wil je advies? Of even sparren?

Natuurlijk zijn we er voor je. Neem contact op via je accountmanager of bel 079 329 56 00

 

Delen

Robert Pastoor Gouda
Robert Pastoor
  • Onderwijsadviseur
Zoetermeer
IMG 9201 Roos De Groot Zoetermeer
Roos Jonker
  • Onderwijsadviseur
Zoetermeer
Niek Peereboom (1)
Niek Peereboom
  • Onderwijsadviseur
Hoofddorp