Werken aan zichtbaar lerende leerlingen is belangrijk voor het toekomstige succes van de leerlingen én van de school.

Zichtbaar lerende leerlingen creëren

Om de implementatie van Leren zichtbaar maken-strategieën in de hele school te ondersteunen, zijn de ‘kernmodules’ ontwikkeld. Ze kunnen de start van, een vervolg op of een verdieping van het Visible Learning Plus-programma zijn. En ze zijn ook los te volgen. Deze training Zichtbaar lerende leerlingen maakt deel uit van de kernmodules.

Wat zijn zichtbaar lerende leerlingen?

Werken aan zichtbaar lerende leerlingen is belangrijk voor het toekomstige succes van de leerlingen én van de school. Via deze 1-daagse/2 daagse training leer je zichtbaar lerende leerlingen te creëeren in de klas of op school. Je doet dit door het kennen en begrijpen van de 4 dimensies voor zichtbaar lerende leerlingen.

De 4 dimensies voor zichtbaar lerende leerlingen zijn:

  1. Werken aan leerkwaliteiten
    Leerling zet effectieve denk- en doegewoontes in
  2. Werken aan beoordelingsbekwaamheid
    Leerling formuleert en begrijpt vooruitgang; leerlingen weten waar ze staan, waar ze heen gaan en wat de volgende stappen zijn
  3. Werken aan leerprocessen
    Leerling begrijpt hoe leren werkt; aandacht voor leerstrategieën en metacognitie
  4. Werken aan feedback
    Leerling zoekt, ontvangt, geeft en reageert op feedback

Dit vraagt van de school een gezamenlijke leertaal in de schoolgemeenschap, geinspireerde en gepassioneerde leraren en het werken vanuit de denkkaders. 

Opbouw en duur training

De training bestaat uit 1 dag of 2 dagdelen en bestaat uit 5 sessies. Sessie 1: Het introduceren van de zichtbaar lerende leerling. Sessie 2: De zichtbaar lerende leerling in actie. Sessie 3: Denkkaders voor leraren Sessie 4: De zichtbaar lerende leraar in actie. Sessie 5: Evaluatie en de volgende stappen.

Na deze kernmodule

  • ben je in staat om de kenmerken van een zichtbaar lerende leerling te beschrijven aan een collega
  • ben je in staat om aan een collega uit te leggen hoe je zichtbaar lerende leerlingen creëert
  • heb je nagedacht over de eigen school-/ klaspraktijk en geëvalueerd waar je nu staat en wat je volgende stap moet zijn
  • weet je hoe je je richt op het leren, door gebruik te maken van effectieve leerdoelen en gezamenlijke succescriteria
  • weet je hoe je in de lessen mogelijkheden creëert voor zelfevaluatie en evaluatie door klasgenoten/ peers.
  • kun je de denkkaders identificeren die nodig zijn voor helderheid van de leraar
    Contact
    Wilt u meer informatie? Neem contact op met één van de leren zichtbaar maken trainers.

 

Delen

Vraag naar de mogelijkheden om deze kernmodule als team te volgen of kijk bij opleidingen wanneer deze training gepland staat

Blik terug op het congres LZM congres

Op 7 & 8 november 2019 vond het 6e Leren zichtbaar maken congres plaats in Bussum. Bekijk de aftermovie!

 

Blik terug op het congres LZM congres
Constance Vink
Constance Vink
  • Manager Kind & Jeugd
Zoetermeer

Gerelateerde diensten

Feedback die leren zichtbaar maakt

Deze training richt zich op effectieve feedback, wat is het en hoe bereik je de maximale impact door…

Lees meer
Input voor leren en lesgeven verzamelen met SOLO taxonomie

SOLO taxonomie maakt het leerproces zichtbaar

Lees meer