Leren zichtbaar maken helpt je scherp te krijgen wat de impact is van je onderwijs op het leren van leerlingen. Je krijgt vele onderwerpen aangereikt waarmee u uw impact kunt vergroten. Je kiest als school zelf de onderwerpen. De impactcyclus ondersteunt je bij het invoeren. Hoe meer mensen in de organisatie actief en betrokken zijn, hoe groter de impact van dit programma.is.

Leren zichtbaar maken van John Hattie

 John Hattie, gerenommeerd onderwijswetenschapper uit Nieuw-Zeeland, heeft meer dan 1000 meta-analyses van 50.000 onderwijsonderzoeken gedaan waarbij van 240.000.000 leerlingen wereldwijd gegevens zijn verzameld! De uitkomsten van zijn meta-analyses laten je op een andere manier kijken naar het onderwijs, professionele ontwikkeling en opbrengsten.

Programma Leren zichtbaar

Voor scholen heeft professor John Hattie het trainingsprogramma Leren zichtbaar maken (Visible Learning Plus) ontwikkeld. De focus ligt op:

  • het leren van de leerling;
  • de impact van de leraar op het leren;
  • manieren om deze impact te vergroten;
  • continue verbetering door het evalueren van het effect van het handelen van de leraar op de leerling.

Het resultaat

Met deze aanpak krijg je scherp wat de impact van het onderwijs op leerlingen is. Aan de hand van onderwerpen leer je hoe je jouw impact als leraar kunt vergroten. Hoe meer mensen binnen het team of de school betrokken zijn bij dit programma, hoe groter de impact is.

Onze trainingen en advies rondom Leren zichtbaar maken zijn aangemerkt als bron voor informeel leren door het Schoolleidersregister PO. Dit houdt in dat deze aanpak gedeeltelijk aansluit bij één of meerdere professionaliseringsthema’s. Ook kan dit onderdeel uitmaken van de ontwikkeling via informeel leren.
Leren zichtbaar maken wordt succesvol toegepast in 24 landen. Het is een gezamenlijk project van OnderwijsAdvie, Bazalt, HCO en RPCZ. Zij werken samen met Corwin. Onze trainers zijn door hen opgeleid en geaccrediteerd. Ook organiseren we elk jaar het LZM congres met John Hattie.

Kennismaken met Leren zichtbaar maken?

Kennismaken met leren zichtbaar maken kan op verschillende manieren:

  • Lees de brochure of een van de andere downloads
  • Volg een webinar (bekijk het webinar over LZM in het MBO/ 5 okt 2019)
  • Bekijk een Tedtalk met John Hattie
  • Schrijf je in voor het congres op 7 en 8 november
  • Vraag een inspiratiesessie aan voor het team van twee uur door een van onze trainers
  • Neem deel aan de basistraining De Grondslag individueel of met het hele team

Klaar voor een volgende stap?

Heb je (met het team) De Grondslag gevolgd? En ben je klaar voor een volgende stap? Ga dan verder met:

  • Bewijs in actie. Deze 2-daagse training is erop gericht om met uw veranderteam zelf in uw school aan de slag te gaan: u maakt samen een onderwijsactieplan.
  • Leren zichtbaar maken voor leraren. Deze 2-daagse training volgt na deelname aan ‘Leren zichtbaar maken: de grondslag’. We bouwen voort op die inhoud. Na in totaal 3 dagen training kan het team optimaal worden betrokken bij de uitvoering van het actieplan dat het veranderteam heeft opgesteld.

Of verdiep je in een actiegebied dat past bij de focus van de school

De verdiepende trainingen helpen leraren om grondiger in een van de actiegebieden te duiken. Een logische stap na de basistrainingen. Er zijn verdiepende trainingen voor verschillende gebieden. Je kunt je keuze laten aansluiten bij de focus van het Leren zichtbaar maken implementatieproces.

Meer weten?

Ben je geïnteresseerd in Leren zichtbaar maken? En wil je daarover graag eens van gedachten wisselen met één van de Leren zichtbaar trainers? Als je onderstaand formulier invult, neemt één van de trainers contact met je op.

 

Delen

Blik terug op het congres LZM congres

Op 7 & 8 november 2019 vond het 6e Leren zichtbaar maken congres plaats in Bussum. Bekijk de aftermovie!

 

Blik terug op het congres LZM congres