Daar waar leerlingen voornamelijk leren uit spel is al vaak sprake van eigenaarschap bij leerlingen. Maar hoe kun je nou juist bij jonge leerlingen vanuit de actiegebieden van Leren zichtbaar maken werken

Het Jonge kind en Leren zichtbaar maken

John Hattie, gerenommeerd onderwijswetenschapper uit Nieuw-Zeeland, heeft meer dan 1000 meta-analyses van 50.000 onderwijsonderzoeken gedaan waarbij van 240.000.000 leerlingen wereldwijd gegevens zijn verzameld! De uitkomsten van zijn meta-analyses laten je op een andere manier kijken naar onderwijs, professionele ontwikkeling en opbrengsten. Leren zichtbaar maken helpt je scherp te krijgen wat de impact is van jouw onderwijs op het leren van leerlingen. Lees meer over het gedachtegoed van John Hattie: Leren zichtbaar maken.

Hoe pas je Leren zichtbaar maken toe in de groepen 1,2 en 3?

In principe is Leren zichtbaar maken toepasbaar voor alle leeftijden; van kleuter tot student. Toch verschilt het onderwijs in de onderbouw van een basisschool nogal van dat aan oudere leerlingen. We krijgen vaak de vraag hoe je Leren zichtbaar maken nu echt kan toepassen in de groepen 1, 2 en 3 van de basisschool. Daar waar leerlingen voornamelijk leren uit spel is al vaak sprake van eigenaarschap bij leerlingen. Maar hoe kun je nou juist bij jonge leerlingen vanuit de actiegebieden van Leren zichtbaar maken werken? Hoe kun je je impact vergroten en hoe ziet feedback aan jonge leerlingen eruit?

Kijk door de ogen van leerlingen - download de flyers

Werken jullie met leren zichtbaar maken op school? Vergeet dan niet de onderbouw. Juist kleuters kunnen ook heel goed op deze manier werken. In de twee flyers - bij downloads - vind je praktische adviezen en tips over hoe je het leren van jonge kinderen zichtbaar kunt maken.

Er zijn in totaal 6 flyers met praktische adviezen over de hieronder genoemde thema's. Wil je graag alle 6 flyers tot je beschikking hebben? Neem contact op met één van de contactpersonen.

  1. Jonge kind Dobbelsteen Gesprek (zie downloads)
  2. Jonge kind en Effectieve Feedback (zie downloads)
  3. Jonge kind Leren Van Spel (op te vragen)
  4. Jonge kind Metacognitie (op te vragen)
  5. Jonge Kind Leerdoelen (op te vragen)
  6. Jonge Kind Leeruitdaging (op te vragen)

Interesse in leren zichtbaar maken voor kleuters?

Wilt je meer weten over het het jonge kind en Leren zichtbaar maken? Neem contact op met:

  • Locatie Zoetermeer: Ineke Dillingh
  • Locatie Hoofddorp: Carola Straathof 

Zowel Ineke als Carola zijn specialist Jonge kind én Leren zichtbaar maken trainer!

Delen

Leren zichtbaar maken begint vaak met de Grondslag voor het hele team. Vraag naar de mogelijkheden voor verbreding voor de onderbouw

Ineke Dillingh
Ineke Dillingh
  • Onderwijsadviseur
Zoetermeer
Img 9961 Carola Oosterveer Hoofddorp
Carola Straathof-Oosterveer
  • Onderwijsadviseur
Hoofddorp

Gerelateerde diensten

De Grondslag

In 1 dag krijg je een toelichting op de denkkaders die een invloed hebben op de leerprestaties van l…

Lees meer

Offerte aanvragen