Daar waar leerlingen voornamelijk leren uit spel is al vaak sprake van eigenaarschap bij leerlingen. Maar hoe kun je nou juist bij jonge leerlingen vanuit de actiegebieden van Leren zichtbaar maken werken

Het Jonge kind en Leren zichtbaar maken

John Hattie, gerenommeerd onderwijswetenschapper uit Nieuw-Zeeland, heeft meer dan 1000 meta-analyses van 50.000 onderwijsonderzoeken gedaan waarbij van 240.000.000 leerlingen wereldwijd gegevens zijn verzameld! De uitkomsten van zijn meta-analyses laten je op een andere manier kijken naar onderwijs, professionele ontwikkeling en opbrengsten. Leren zichtbaar maken helpt je scherp te krijgen wat de impact is van jouw onderwijs op het leren van leerlingen. Lees meer over het gedachtegoed van John Hattie: Leren zichtbaar maken.

Hoe pas je Leren zichtbaar maken toe in de groepen 1,2 en 3?

In principe is Leren zichtbaar maken toepasbaar voor alle leeftijden; van kleuter tot student. Toch verschilt het onderwijs in de onderbouw van een basisschool nogal van dat aan oudere leerlingen. We krijgen vaak de vraag hoe je Leren zichtbaar maken nu echt kan toepassen in de groepen 1, 2 en 3 van de basisschool. Daar waar leerlingen voornamelijk leren uit spel is al vaak sprake van eigenaarschap bij leerlingen. Maar hoe kun je nou juist bij jonge leerlingen vanuit de actiegebieden van Leren zichtbaar maken werken? Hoe kun je je impact vergroten en hoe ziet feedback aan jonge leerlingen eruit?

Kijk door de ogen van leerlingen

Werken jullie met leren zichtbaar maken op school? Vergeet dan niet de onderbouw. Juist kleuters kunnen ook heel goed op deze manier werken. Hieronder vind je praktische adviezen en tips over hoe je het leren van jonge kinderen zichtbaar kunt maken.

1. Jonge kind en dobbelsteen gesprek Dobbelsteen Gesprek

Een kleuter komt in de leerstand groep 1 binnen! Het wil dolgraag leren. Bij een jong kind zijn oefenen en spelen middelen om tot leren te komen. Door als leraar dat proces onder woorden te brengen, wordt voor het jonge kind duidelijk dat het iets aan het leren is. En kunnen ze hun leren makkelijker inzetten in nieuwe situaties.
Lees meer in de FLYER 'PRATEN OVER LEREN' zie download

2. Leren door het geven van effectieve feedback Feedback

Je blijft gauw hangen op het niveau van prijzen: "dat heb je knap gedaan!" Het is fijn voor een kind om dat te horen, maar ze leren er helaas niets van. En dat is wel de bedoeling van feedback, ook bij het jonge kind: leren van je spel en werk, leren van je fouten én leren van elkaar. Lees meer in de FLYER 'FEEDBACK' zie download

Interesse in leren zichtbaar maken voor kleuters?

Wilt je meer weten over het het jonge kind en Leren zichtbaar maken? Neem contact op met Ineke Dillingh, specialist Jonge kind én Leren zichtbaar maken trainer.

 

Delen

Leren zichtbaar maken begint vaak met de Grondslag voor het hele team. Vraag naar de mogelijkheden voor verbreding voor de onderbouw

Blik terug op het congres LZM congres

Op 7 & 8 november 2019 vond het 6e Leren zichtbaar maken congres plaats in Bussum. Bekijk de aftermovie!

 

Blik terug op het congres LZM congres
Ineke Dillingh
Ineke Dillingh
  • Onderwijsadviseur
Zoetermeer

Gerelateerde diensten

De Grondslag

In 1 dag krijg je een toelichting op de denkkaders die een invloed hebben op de leerprestaties van l…

Lees meer

Offerte aanvragen