Weet jij of je leerlingen aan het leren zijn? En jij? Geef je echt les of volg je de methode?

Een leraar heeft impact

De leraar maakt het verschil. Weet jij of je impact hebt en of je leerlingen aan het leren zijn? Geef je les of volg je de methode? Hoe betrek je je leerlingen eigenlijk bij de les? Hoe zorg dat je dat pubers überhaupt in de les verschijnen? Dit zijn vragen waar we je graag antwoord op geven. Een groot aantal onderzoeken is gedaan naar wat nu echt werkt in de klas en hoe je je impact op het leren van je kinderen kunt vergroten door bijvoorbeeld Hattie en Marzano.

Doelen en succescriteria bepalen

Weten jouw leerlingen wat ze aan het leren zijn? Waarom ze dat leren en hoe weet je of ze het juiste leren? Bespreek je de doelen? Of bepalen de leerlingen die zelf? Hoe weten ze of ze een doel behaald hebben? Vier je de successen? Het bepalen van doelen en succescriteria is een voorwaarde om te weten of leerlingen leren. Zoals Hattie zegt: 'Een zichtbaar lerende leerling kent de drie stappen:

  1. Waar sta ik nu?
  2. Waar ga ik heen?
  3. Wat is mijn volgende stap?

Wil je aan de slag met het bepalen van doelen? Neem contact op met ons op en we vertellen je graag hoe we met andere scholen hier succesvol aan gewerkt hebben. We brengen je graag in contact met een andere school als je het liever van hen hoort.

Feedback, een krachtig middel

Volgens Hattie is feedback een van de meest krachtigste invloeden op leren. Feedback geven en ontvangen is niet eenvoudig. Hoe geef je juiste feedback en wanneer? En durf jij om feedback te vragen aan je leerlingen en er echt voor open te staan? Hoe voer je met leerlingen van 4 een gesprek over feedback? En met leerlingen van 17? Regelmatig trainen we groepen en/of coachen we leraren juist op dit thema, omdat het zo essentieel is voor goed onderwijs.

 

Agenda

21
nov

In 1 dag krijg je een toelichting op de denkkaders die een invloed hebben op de leerprestaties van leerlingen.

Doelgroep
Leraren | (Bovenschoolse) directeuren | Intern begeleiders
Sector
Primair Onderwijs | Voortgezet Onderwijs | Middelbaar Beroepsonderwijs
27
mrt

In 1 dag krijg je een toelichting op de denkkaders die een invloed hebben op de leerprestaties van leerlingen.

Doelgroep
Leraren | (Bovenschoolse) directeuren | Intern begeleiders
Sector
Primair Onderwijs | Voortgezet Onderwijs | Middelbaar Beroepsonderwijs
1
okt

In 1 dag krijg je een toelichting op de denkkaders die een invloed hebben op de leerprestaties van leerlingen.

Doelgroep
Leraren | (Bovenschoolse) directeuren | Intern begeleiders
Sector
Primair Onderwijs | Voortgezet Onderwijs | Middelbaar Beroepsonderwijs

Diensten

LZM, in vogelvlucht

Hoe ziet het LZM programma eruit? Kennismaken, verdiepen en focus.

Lees meer
Gepersonaliseerd leren

Gepersonaliseerd leren is een middel om tot eigenaarschap te komen bij leerlingen. Met ons model bep…

Lees meer
Het leerrendementen overzicht

De gemiddelde groei van het kind én de groep zichtbaar maken? Dat kan met het leerrendementen overzi…

Lees meer
Werken met doelen en succescriteria

Een leerling leert pas wanneer hij weet wat hij aan het leren is (doel) en weet wanneer hij het doel…

Lees meer
kleuters en leren zichtbaar maken

Werken vanuit de actiegebieden van LZM met jonge kinderen

Lees meer
Feedback die leren zichtbaar maakt

Deze training richt zich op effectieve feedback, wat is het en hoe bereik je de maximale impact door…

Lees meer
Differentiëren op het VO

Goed onderwijs vraagt om omgaan met verschillen, om differentiatie.

Lees meer

Nieuws

14 augustus 2019
Webinar Effectieve Feedback terugkijken?

Wat is effectieve feedback? Hoe kunt u deze geven en wat is het beste moment is voor het geven van feedback? Bekijk het webinar.

Lees meer

Contactpersonen

IMG 9119 Frank Coert Zoetermeer
Frank Coert
  • Onderwijsadviseur
Zoetermeer / Gouda
IMG 9998 Hanneke Van Der Geest Lisse
Hanneke van Der Geest
  • Accountmanager
  • Onderwijsadviseur
Leiden / Hoofddorp