Klim van de touwladder en maak een wandeling

 

Een intuïtieve wandeling is een werkvorm die je gebruikt in het proces van vertragen en verstillen. Het helpt je gedachten los te laten en je te richten op dat wat er nu is. Het is een manier om te luisteren naar je intuïtie en gebruik te maken van het onbewuste:

• Kies een vraag die te maken heeft met de nieuwe richting van je school en houd deze vraag in gedachten
• Ga erop uit en wandel in je eentje 15 minuten
• Zorg dat je aanwezig bent in het hier en nu en geef de kritische stemmen in je hoofd een plek, zodat er ruimte ontstaat
• Wees je bewust van je waarneming en van wat er in je opkomt
• Vertrouw erop dat wat je tegenkomt zo bedoeld is
• Noteer wat je opvalt en schrijf je inzichten op in je opschrijfboekje
• Kijk naar herhaling, patronen, toevalligheden en veranderingen in je stemming
• Gebruik deze data om inzicht te krijgen in de vraag
• Deel je verhaal met een ander en vraag feedback. Wat heeft de wandeling je aan nieuwe inzichten gebracht?

De vragen vragen/stellingen zijn gericht op hoe ouders reageren op de school en hoe leraren hiernaar kijken. Je kunt uit deze vragen kiezen:
Ouders
• Ik vind dat ik te weinig word meegenomen in schoolontwikkeling
• Ik vind dat leraren te weinig pro actief communiceren
• Leraren weten onvoldoende wat mijn kind bezighoudt
• Ik voel me altijd teveel als ik wat wil vragen aan een leraar
• Ik vind dat mijn kind teveel verantwoordelijkheid krijgt
• Kinderen kunnen nog niet zelf plannen
• Kinderen moeten doen wat de juf of meester zegt
• Mijn kind wordt onvoldoende gezien in unit onderwijs
• Een kind kan toch niet weten wat zijn volgende stap is
• Het is onvoldoende veilig als kinderen met verschillende leeftijden in een groep zitten
• Mijn kind kan niet bij een oudergesprek zitten

Leraren:
• Ouders willen alleen maar horen hoe goed het gaat met hun kind
• Ouders bemoeien zich over al mee
• De school bepaalt de visie van de school
• Ouders onder- en overschatten hun kind
• Ouders weten niet waar ze over praten
• Ouders denken dat wij altijd voor ze klaar staan
• Ouders hebben geen tijd om te helpen
• Er wordt veel te veel bij school neergelegd

Delen