Hoe geef je betekenisvol les aan kleuters? Lees in dit interview hoe (onderbouw)leraren bij stichting Jongleren een andere kijk op lesgeven hebben gekregen.

Samen spelen en leren met kleuters vanuit betekenis, hoe doe je dat?

Hoe kijken leraren vanuit spel naar leren? Leerkrachten weten over het algemeen prima wat ze willen, maar zijn soms een beetje de weg kwijt.
Hoe kun je met de leerlingen betekenisvol werken, ze laten spelen, samen met ze spelen en ze laten leren? Met het loslaten van de regels, de methode en varen op je eigen echte leerkrachtenkompas en kennis, hoe doe je dat ook alweer?

Wat heeft een leerling in groep 1,2 nodig?

Al een aantal jaar werken Mia Versteegen (adviseur en specialist jonge kind bij OnderwijsAdvies) en Dorien Hulsebosch (trainer/opleider/mentor en coach bij stichting Jongleren) intensief samen in leertrajecten.
De (onderbouw)leraren bij stichting Jongleren hebben daardoor een andere kijk op lesgeven gekregen. Zij hebben geleerd vooral te KIJKEN naar de leerling, te realiseren wat hij nodig heeft en het handelen en de leeromgeving in de klas daarop aan te passen.

De reacties van de onderbouw leerkrachten zijn erg enthousiast, van "ik heb mijn vak weer terug" tot "ik heb weer vertrouwen in mijn kijk op het onderwijs". 

Jonge kind leertraject Mia (links) en Dorien (rechts)

Lees het interview met Mia en Dorien over hun visie op onderwijs aan jonge kinderen en wat zij verstaan onder 'spelen en leren vanuit betekenis'. 

Lees hier het volledige interview.