OnderwijsAdvies > ... > Leren zichtbaar maken (Hattie) > Ontwikkelen en opbouwen van zichtbaar lerende leerlingen
Ontwikkelen en opbouwen van zichtbaar lerende leerlingen

Voor wie

Leraren en schoolleiders in PO, VO en MBO

Inhoud

Werken aan zichtbaar lerende leerlingen is belangrijk voor het toekomstige succes van de leerlingen én van de school. Via deze 1-daagse training leert u zichtbaar lerende leerlingen te creëeren in uw klas of school. U doet dit door het kennen en begrijpen van de 4 dimensies voor zichtbaar lerende leerlingen.

De 4 dimensies voor zichtbaar lerende leerlingen zijn:

Cirkel Zichtbaarlerendeleerlingjpg

  1. Werken aan leerkwaliteiten
    Leerling zet effectieve denk- en doegewoontes in 

  2. Werken aan beoordelingsbekwaamheid
    Leerling formuleert en begrijpt vooruitgang; leerlingen weten waar ze staan, waar ze heen gaan en wat de volgende stappen zijn

  3. Werken aan leerprocessen
    Leerling begrijpt hoe leren werkt; aandacht voor leerstrategieën en metacognitie 

  4. Werken aan feedback
    Leerling zoekt, ontvangt, geeft en reageert op feedback 

Dit vraagt van de school een gezamenlijke leertaal in de schoolgemeenschap, geinspireerde en gepassioneerde leraren en het werken vanuit de denkkaders. (lees meer over de 10 mindframes)  

Opbouw en duur training
De training bestaat uit 1 dag of 2 dagdelen en bestaat uit 5 sessies. Sessie 1: Het introduceren van de zichtbaar lerende leerling. Sessie 2: De zichtbaar lerende leerling in actie. Sessie 3: Denkkaders voor leraren Sessie 4: De zichtbaar lerende leraar in actie. Sessie 5: Evaluatie en de volgende stappen.  

Prijs
€ 249.- (exclusief cursusmateriaal: € 15,- per boekje)

Voorkennis
Kennis van het gedachtegoed van John Hattie is gewenst.  

Uw resultaat

Aan het eind van de dag:

  • bent u in staat om de kenmerken van een zichtbaar lerende leerling te beschrijven aan een collega
  • bent u in stata om aan een collega uit te leggen hoe u zichtbaar lerende leerlingen creëert
  • heeft u nagedacht over de eigen school-/ klaspraktijk en geëvalueerd waar u nu staat en wat uw volgende stap moet zijn
  • weet u hoe je je richt op het leren, door gebruik te maken van effectieve leerdoelen en gezamenlijke succescriteria
  • weet u hoe u in de lessen mogelijkheden creëert voor zelfevaluatie en evaluatie door klasgenoten/ peers.
  • kunt u de denkkaders identificeren die nodig zijn voor helderheid van de leraar

Contact
Wilt u meer informatie? Neem contact op met één van de leren zichtbaar maken trainers.

Contactpersoon

Marianne Zandman

Accountmanager / onderwijsadviseur