OnderwijsAdvies > ... > Het jonge kind (kleuters) > Wat is uw impact op leren?
Wat is uw impact op leren?

Voor wie

Voor leraren groep 1 en 2

Inhoud

Het Jonge kind en Leren zichtbaar maken

Wat is uw impact op uw onderwijs?
John Hattie,
 gerenommeerd onderwijswetenschapper uit Nieuw-Zeeland, heeft meer dan 1000 meta-analyses van 50.000 onderwijsonderzoeken gedaan waarbij van 240.000.000 leerlingen wereldwijd gegevens zijn verzameld!

De uitkomsten van zijn meta-analyses laten u op een andere manier kijken naar uw onderwijs, professionele ontwikkeling en opbrengsten. Leren zichtbaar maken helpt u scherp te krijgen wat de impact is van uw onderwijs op het leren van leerlingen. Lees meer over het gedachtegoed van John Hattie: Leren zichtbaar maken.

Hoe pas je Leren zichtbaar maken toe in de groepen 1,2 en 3?
In principe is Leren zichtbaar maken toepasbaar voor alle leeftijden; van kleuter tot student. Toch verschilt het onderwijs in de onderbouw van een basisschool nogal van dat aan oudere leerlingen. We krijgen vaak de vraag hoe je Leren zichtbaar maken nu echt kan toepassen in de groepen 1, 2 en 3 van de basisschool.
Daar waar leerlingen voornamelijk leren uit spel is al vaak sprake van eigenaarschap bij leerlingen. Maar hoe kun je nou juist bij jonge leerlingen vanuit de actiegebieden van Leren zichtbaar maken werken? Hoe kun je je impact vergroten en hoe ziet feedback aan jonge leerlingen eruit?

KIJKT U DOOR DE OGEN VAN LEERLINGEN?
Hieronder vindt u praktische adviezen en tips over hoe u het leren van jonge kinderen zichtbaar kunt maken. 


1. Jonge kind en dobbelsteen gesprek Dobbelsteen Gesprek

Een kleuter komt in de leerstand groep 1 binnen! Het wil dolgraag leren.
Bij een jong kind zijn oefenen en spelen middelen om tot leren te komen. Door als leraar dat proces onder woorden te brengen, wordt voor het jonge kind duidelijk dat het iets aan het leren is. En kunnen ze hun leren makkelijker inzetten in nieuwe situaties.
Lees meer in de FLYER 'PRATEN OVER LEREN'

2. Leren door het geven van effectieve feedback Feedback

Je blijft gauw hangen op het niveau van prijzen: "dat heb je knap gedaan!" Het is fijn voor een kind om dat te horen, maar ze leren er helaas niets van. En dat is wel de bedoeling van feedback, ook bij het jonge kind: leren van je spel en werk, leren van je fouten én leren van elkaar. Lees meer in de FLYER 'FEEDBACK'

Contact
Wilt u meer weten over het het jonge kind en Leren zichtbaar maken? Neem contact op met Ineke Dillingh.

Prijs

Op aanvraag

Contactpersoon

Ineke Dillingh

Vakspecialist Jonge Kind