OnderwijsAdvies > ... > Begaafden > Leren programmeren en coderen
Leren programmeren en coderen

Voor wie

Leraren PO, ICT-, Talent- en rekencoördinatoren

Inhoud

Er zijn landen waar leerlingen in het basisonderwijs 1 uur per week leren programmeren. Is dat iets voor uw leerlingen? Alleen voor de bollebozen of juist voor elk kind?

Tijdens deze cursus ontdekt u dat leren programmeren en coderen een onderdeel is van de 21e eeuwse vaardigheid 'Computational thinking’. Dit gaat niet alleen over het werken met computers maar ook over het ontwikkelen van uw creativiteit, leren samenwerken... en het plezier als het lukt om de computer iets te laten doen dat u zelf hebt bedacht. Er zijn veel goede, gratis programma’s.

Jowelle Blok van de Dr H Bavinckschool:"In geen tijden zo'n leuke en praktische cursus gehad. Gewaardeerd wordt de hoeveelheid aan ideeën en aansluiten bij leervragen en wensen."

In deze cursus verkent u een of meer programma’s die passen bij uw leerlingen (groep 1 tm 8), u leert hoe u de leerlingen kunt volgen in hun programmeer-ontwikkeling. U krijgt de ruimte om uw eigen vaardigheden te vergroten. Tegelijkertijd ziet u in dat u zelf geen programmeerexpert hoeft te zijn om leerlingen toch adequaat te begeleiden. 
Daarnaast wordt aandacht besteed aan visie-ontwikkeling: u krijgt handvatten om binnen uw school te starten met een leerlijn computational thinking.

Durft u het aan om uw leerlingen aan te moedigen hier veel beter in te worden dan u bent? In deze cursus gaat u de uitdaging aan!

Indeling bijeenkomsten:

Bijeenkomst 1

  • Inleiding over computational thinking, coderen en 21e eeuwse vaardigheden
  • Verkennen van off-line programmeren, ervaren van de kracht van computational thinking.
  • Leren over ‘pair-programming’ waarmee communicatie het leren programmeren ondersteunt.
  • Starten met een structurele aanpak (alle groepen)
  • Volgen van de resultaten.
  • Oriëntatie op eigen leervraag. 

Bijeenkomst 2 en 3

  • Delen van ervaringen
  • Verkennen van diverse programma’s en materialen (naar keuze circuit of verdieping)
  • Doorgaande leerlijn programmeren- de elementen
  • Doorgaande leerlijn programmeren- mogelijkheden in jouw school
  • Uitwerken en vaststellen leervraag 

Bijeenkomst 4

  • Presentaties leervragen
  • Beoordeling en evaluatie in een leerlijn programmeren.
  • Evaluatie en afsluiting training.

Bijzonderheden
Deze training is geschikt om in een bovenschools scholingsprogramma op locatie te worden opgenomen. Vraag naar een maatwerktraject.

Trainers: Greetje van Dijk en Roos Jonker - de Groot

Tijdsinvestering:
De training bestaat uit 4 bijeenkomsten van 3,5 uur en kan geheel op maat voor uw team op uw locatie worden gegeven. Informeer naar de mogelijkheden!

Uw resultaat

Deelnemers

  • Zijn in staat om coderen en programmeren in hun lessen op te nemen
  • Zijn geïnformeerd over de leerlijnen computational thinking
  • Hebben hun eigen codeer- en programmeervaardigheden vergroot en ervaring opgedaan met het coderen van robots.
  • Hebben kennis vergroot over middelen en materialen met betrekking tot bevorderen van computational thinking; 
  • Zijn in staat om een leervraag op het gebied coderen en programmeren uit te werken en deze in een presentatie te delen.

DEZE OPLEIDING IS GEVALIDEERD DOOR REGISTERLERAAR Logo Registerleraardocx
Studiebelasting (SBU) = 18 uur  / Registernummer = abHli87Aq5

Prijs

Op aanvraag

Contactpersoon

Greetje van Dijk

Onderwijsadviseur