OnderwijsAdvies > ... > > Kijk terug op het congres Leren zichtbaar maken in actie
Kijk terug op het congres Leren zichtbaar maken in actie

Review…
kijk terug op ‘Leren zichtbaar maken in actie’: BEKIJK DE ONLINE REVIEW
 
Door de ogen van de leerling
Nieuwe research rond Leren zichtbaar maken bevestigt, versterkt zelfs, wat John Hattie al eerder vaststelde. Het bracht wel een verschuiving teweeg in de effectgroottes. Geen focus meer op nummer 1 van de ‘lijst’, maar vooral extra informatie om impact bij je leerling te realiseren. In zijn keynote benadrukte John Hattie nogmaals het belang van impact maken. “Het doet ertoe wanneer leerlingen zichzelf als eigen leraar zien, en als leraren het leren door de ogen van hun leerlingen zien.”

Review Hattie 2017

Geen scores meer van hoog naar laag
De nieuwe lijst van 250+ effectgroottes (pdf) kreeg een andere opzet. “Er is geen top tien meer zoals in de eerdere versies, en geen scores van hoog naar laag. Dat om te voorkomen dat scholen en leraren bijna ‘hyperig’ aan de slag gaan met nummer 1. Het verhaal is belangrijker dan de hoogste score: we moeten de leerling centraal stellen bij de keuzes in ons onderwijs.”
 
Energie in de klas oproepen
Naast de masterclass van John Hattie konden de deelnemers ook kiezen uit diverse workshops. Nieuw was ‘De Leren zichtbaar maken school’. “Het valt of staat met de schoolleiding; die moet hierin het voortouw nemen”, concludeert trainer Ilse Marks. Met zelfspot en geïmproviseerde teksten op de muziekgenres tango, opera, wals en smartlap sloot het cabaretduo MIER het congres af. Aan John Hattie het laatste woord: “Het zou mooi zijn als je in de klas dezelfde energie kunt oproepen als MIER hier teweegbrengt.” 


Wilt u een trainer inschakelen? Kijk op 
www.onderwijsadvies.nl/lerenzichtbaarmaken