OnderwijsAdvies > ... > Ervaringen > "Welke methode past bij ons taalonderwijs?"
"Welke methode past bij ons taalonderwijs?"

‘T Startnest is een Jenaplanschool in Uithoorn. Onderwijsadviseur Annemarie de Graaf heeft ’t Startnest geholpen bij de keuze en implementatie van lees- en taalonderwijsmethodes, die worden toegepast in de groepen 4 t/m 8.

Op zoek naar een doorgaande lijn voor taal/ lezen
Op basisschool ’t Startnest was men al enige tijd bezig met het opzetten van een doorgaande lijn voor taal/lezen. De methodes op het gebied van taal en lezen waren verouderd. In korte tijd moest een keuze worden gemaakt voor nieuwe methodes.

Annemarie heeft verschillende lees- en taalmethodes met elkaar vergeleken en de voor- en nadelen op een rij gezet. Welke methodes pasten het best bij het Jenaplanonderwijs? Directeur Jurjen Slootstra: “Wij hebben gekozen voor een methode die aansluit bij ons onderwijs en die aantrekkelijk is vormgegeven”.

 Taalonderwijs op meerdere niveau’s
“Op onze school wordt taal gegeven aan meerdere jaarlagen tegelijkertijd”. Aangezien in iedere groep ook op 3 niveaus instructie wordt gegeven, moet een leraar voor de groep de methode inhoudelijk heel erg goed kennen.

Hoe kun je doelen stellen zonder de methode te volgen?
Annemarie heeft de leraren vaardigheden bijgebracht met betrekking tot de instructie en organisatie op het gebied van lees- en taalonderwijs. Hoe kun je goed de doelen in het oog houden zonder strikt de methode te volgen?

20 Weken nadat we met de nieuwe methodes zijn gestart, zijn alle teamleden vertrouwd met de nieuwe lees- en taalmethodes. “Annemarie heeft ons goed begeleid bij de invoering; simpel beginnen was haar advies. Tussentijdse observaties en teambijeenkomsten leidden tot aanvullende adviezen en praktische handvatten.

Gebruik maken van ervaringen van andere scholen
Jurjen: “Door de ondersteuning van OnderwijsAdvies konden wij een gedegen en redelijk snelle keuze maken voor nieuwe lees- en taalmethodes. OnderwijsAdvies heeft ons een brede kijk gegeven op wat de leveranciers bieden. Bovendien zijn de adviseurs goed op de hoogte van ervaringen ‘op andere scholen’.”  

“Onze teamleden hebben zich de basis van de nieuwe methodes door de deskundige begeleiding snel en vakkundig eigen gemaakt”.