OnderwijsAdvies > ... > Ervaringen > "We hebben een goede naam en willen die houden"
"We hebben een goede naam en willen die houden"

Katholieke Basisschool Het Palet in Zoetermeer bestaat bijna 25 jaar. Directeur Hans Koevoets wilde deze gelegenheid aangrijpen om een duidelijk profiel te schetsen van de school. De goede naam van de school moet ook de volgende 25 jaar behouden blijven.

De inhoud en het financiele plaatje van OnderwijsAdvies sprak het meeste aan
Hans Koevoets nodigde OnderwijsAdvies én een andere partij uit om een intake en een offerte te verzorgen. Hij koos uiteindelijk voor OnderwijsAdvies vanwege de goede inhoudelijke aanpak en het financieel aantrekkelijk plaatje. Adviseur Linda Glebbeek ging aan de slag op de school.

Hoe krijgen we de communcatiemiddeln op één lijn?
Koevoets: ‘Een vraag van mij was hoe we onze koers, de schoolgids, de nieuwsbrief en alle andere communicatiemiddelen over het voetlicht kunnen brengen. Linda gaf aan dat er nog een stap daarvoor gezet moest worden. We moesten eerst allemaal de kenmerken van de school duidelijk in beeld hebben en heel expliciet en helder de exacte koers kennen. Toen bleek, al pratende en werkende, dat de directie die wel kenden, maar dat het voor het team nog wel eens lastig was.

Waar staat je school eigenlijk voor?
We zijn dus als het ware wakker geschud door Linda om een pas op de plaats te maken en eerst daarmee aan de slag te gaan. We vonden dit zo belangrijk dat we besloten hebben om een ander groot traject (HGW) tijdelijk stop te zetten en met het team eerst dit traject verder uit te werken.

We kennen de sterke punten en wat verbeterd kan worden
Dus, hoewel het startte als een profileringstraject, staan de schoolcultuur en hoe we als team weer allemaal energie uit ons werk krijgen, nu centraal. Natuurlijk heeft het wel met elkaar te maken, want bij profilering heb je het ook over de sterke punten van de school en over wat nog wat verbeterd kan worden.

Digitale schoolcommunicatie
Ondertussen ben ik met Linda ook nog bezig met de profilering. Bijvoorbeeld op het gebied van de schoolcommunicatie. Zo wordt de nieuwsbrief digitaal, nemen we de website onder de loep, gaan we de schoolgids aanpakken en komt er op termijn ook een bord bij de voordeur waar duidelijk op te lezen valt wie we zijn en waar we voor staan.

De volgende stappen: werken aan het gezicht naar buiten
Het komende jaar gaan we hard werken aan het gezicht naar buiten. De speelplaats krijgt een opknapbeurt, maar ook de communicatie en de totale uitstraling staan centraal. We weten dat onze school goed staat aangeschreven in de wijk, maar dat willen we ook zo houden, ook voor de volgende 25 jaar. we gaan zeker niet achterover leunen’.