OnderwijsAdvies > ... > Leren zichtbaar maken (Hattie) > Training SOLO taxonomie
Training SOLO taxonomie

Voor wie

Leraren PO, VO en MBO

Inhoud

SOLO taxonomie maakt het leerproces zichtbaar 
SOLO is een model of taxonomie die het leren beschrijft. SOLO staat voor Structure of the Observed Learning Outcome (door Biggs and Collis). De kracht van deze taxonomie is de eenvoud.

Leerdoelen en succescriteria worden met deze taxonomie op een verrassend eenvoudige wijze ingedeeld in de mate van complexiteit. SOLO geeft een niveau-indeling van leerdoelen van leeractiviteiten, projecten of lessenseries. Leerlingen én leraren krijgen met deze taxonomie grip op het proces van oppervlakkig en diep leren. SOLO is een krachtig gereedschap voor leren leren omdat het het leerproces zichtbaar maakt.

Solo Taxonomie

Professor Hattie beschreef SOLO (2013) als “the most powerful model for understanding these levels and integrating them into learning intentions and success criteria”.

 

De 2 bijeenkomsten van 2,5 uur zijn als volgt ingedeeld: 

Bijeenkomst 1

Deelnemers nemen lesboek, lessenserie of projecten mee, waarop ze de SOLO taxonomie willen toepassen.

  • Inleiding over de structuur en terminologie bij SOLO.
  • Verkennen van modellen die SOLO ondersteunen.
  • Oefenen in het toepassen van de SOLO taxonomie op eigen lesmateriaal
    Deze oefeningen worden afgestemd op de vak-inhouden, materialen en wensen van de deelnemers.
  • Bespreken praktijkopdracht (SOLO toepassen in eigen lespraktijk) 

Bijeenkomst 2

  • Presentaties van de resultaten van de praktijkopdrachten
  • Feedback op de praktijkopdracht
  • Welke werkvormen ondersteunen de overgang van oppervlakkig naar diep leren
  • Het belang van de ontwikkeling van gezamenlijke leertaal. 

Uw resultaat

Deelnemers:

  • Kennen de opbouw, structuur en terminologie van SOLO-taxonomie
  • Zijn in staat om SOLO in hun lessen, projecten, toetsen toe te passen.
  • Hebben ervaringen met SOLO uitgewisseld.

Trainer: Greetje van Dijk

Bijzonderheden

  • Om de implementatie van Leren zichtbaar maken-strategieën in uw hele school te ondersteunen, zijn de ‘kernmodules’ ontwikkeld. Ze kunnen de start van, een vervolg op of een verdieping van het Visible Learning Plus-programma zijn. Ze zijn ook los te volgen, zoals de hierboven beschreven kernmodule.
  • Deze training is ook geschikt om als teamtraining of als bovenschools scholingsprogramma op locatie te worden opgenomen. Vraag naar een maatwerktraject.

Leren zichtbaar maken is een gezamelijk project van OnderwijsAdvies, Bazalt, HCO en RCPZ.

Op 13 februari jl heeft ook een webinar plaatsgevonden over SOLO taxonomie. Heeft u het webinar gemist? U kunt het hier terugkijken!

Prijs

Op aanvraag

Contactpersoon

Greetje van Dijk

Onderwijsadviseur