OnderwijsAdvies > ... > In de klas/ leraarvaardigheden > Sterkere lessen? Met behulp van Marzano
Sterkere lessen? Met behulp van Marzano

Voor wie

Leraren, directeuren

Inhoud

Betere lesgeven door te doen wat werkt? Marzano is een Amerikaans onderzoekswetenschapper die 40 jaar onderwijsonderzoek vertaalde in een aanpak voor effectief lesgeven. Zijn meta-analyses van onderzoeken uit de hele wereld, geven antwoord op de vragen: Welke strategieën leiden tot betere leerlingprestaties? En: Hoe kunnen leraren hun lesgeven op een hoger niveau brengen? Hij legt de focus op de rol van de leraar, want die heeft de meeste invloed op leerprestaties

Zijn onderzoek wijst ons welke aanpakken de leerlingen het beste kunnen helpen. U bepaalt zelf welke aanpakken u met welke leerlingen wil toepassen en op welk moment. Goed onderwijs draait immers om de combinatie van wat werkt en het vakmanschap van de leraar.   Alles wat nodig is voor een goede les, wordt behandeld door de volgende tien vragen te beantwoorden:

  1. Hoe stel ik leerdoelen vast en communiceer ik deze, houd ik vorderingen van leerlingen bij en vier ik successen? 
  2. Hoe laat ik leerlingen goed omgaan met nieuwe kennis? 
  3. Hoe laat ik leerlingen oefenen en hun begrip van nieuwe kennis verdiepen?
  4. Hoe laat ik leerlingen hypothesen opstellen over nieuwe kennis en deze toetsen? 
  5. Hoe krijg ik betrokken leerlingen?
  6. Hoe stel ik regels & routines op en hoe handhaaf ik deze? 
  7. Hoe herken en erken ik de naleving en het gebrek aan naleving van regels & routines? 
  8. Hoe bouw en onderhoud ik een goede relatie met leerlingen? 
  9. Hoe communiceer ik hoge verwachtingen voor alle leerlingen? 
  10. Hoe ontwikkel ik goede lessen binnen een samenhangend geheel? 


Wilt u met één van bovenstaande thema's aan de slag? Onze adviseurs zijn getraind door het Marzano Research instituut en adviseren u graag verder. We verzorgen trainingen, maar ook op maat trajecten. Neem vrijblijvend contact op om te bespreken hoe bij u op school ook betere lessen gegeven kunnen worden.