OnderwijsAdvies > ... > MBO/ ROC > LC scholing
LC scholing

Voor wie

LB-docenten die doorstromen naar een LC-functie.

Inhoud

OnderwijsAdvies heeft veel ervaring met het scholen van LB-docenten die doorstromen naar een LC-functie binnen een MBO instelling. Deze scholingstrajecten richten zich op de verschillende rollen die een LC-docent kan vervullen binnen een team:

  1. Excellent docent/coach
  2. Ontwikkelaar/ontwerper
  3. Coördinator/veranderaar

Deze trajecten kennen over het algemeen 3 pijlers: persoonlijke ontwikkeling, onderwijskunde en verandermanagement. Hierbij wordt steeds een verbinding gelegd tussen de theorie en de eigen praktijk.

LC Training

In de scholing maken we gebruik van:

  • Vaste, ervaren MBO-trainers die bekend zijn met de persoonlijke leerdoelen van de deelnemers
  • Activerende en coöperatieve werkvormen die ook ingezet in het onderwijs en bij teamvergaderingen
  • Evidence-based onderzoek over effectief onderwijs (o.a John Hattie, Robert Marzano)
  • De nieuwste inzichten op het gebied van project- en verandermanagement, leiderschap en het creëren van een professionele leercultuur (o.a. Michael Fullan, Richard Dufour, Andy Hargreaves, Lean/Agile)
  • Trainingsacteurs gericht op persoonlijke effectiviteit en communicatie;
  • Begeleide intervisie op persoonlijke dilemma’s;


Doorbraakproject
Het echte leren vindt plaats in de wisselwerking tussen theoretische kennis en praktijk. Scholing is een katalysator in het leren, maar de toepassing in de praktijk en de realisatie van veranderingen maakt het verschil. Parallel aan de scholing gaan deelnemers aan de slag met een actueel verbeteronderwerp in de eigen praktijk, een zogenoemd doorbraakproject. Op deze manier kunnen zij aangereikte kennis en vaardigheden direct toepassen en ervaren zij wat het betekent om gemaakte afspraken daadwerkelijk te realiseren, hoe je collega’s hierin mee kunt nemen, welke belemmeringen je tegenkomt, hoe je deze kunt overwinnen en wat het effect is van bepaalde interventies, hoe je kunt bijsturen, etc. De leidinggevende van de deelnemer speelt een belangrijke rol als opdrachtgever en begeleider van het doorbraakproject.

Tijdens de scholingsbijeenkomsten reflecteren de deelnemers op de voortgang van hun praktijkopdracht. Deelnemers wisselen uit welke dilemma’s en belemmeringen ze tegenkomen en ondersteunen elkaar in het vinden van oplossingen en het formuleren van vervolgstappen.

Maatwerk
Deze vorm van LC-scholing is geen standaardtraject, maar altijd maatwerk. We (her)ontwerpen de scholing zo dat het aansluit bij de specifieke invulling van de LC-functie en leerdoelen van de beoogde LC-docenten en bij de logistieke mogelijkheden en wensen van de betreffende MBO-instelling.

Interesse?
Neem voor meer informatie contact op Ilse Marks

 

Prijs

Op aanvraag

Contactpersoon

Ilse Marks

Accountmanager/ onderwijsadviseur

Binnenkort van start!

In maart start de training LC scholing weer. Je kunt je nu inschrijven.  Bekijk de folder en meld je aan.