OnderwijsAdvies > ... > Dienstenoverzicht > VO Verdiepingsmodule Gamificeren en Coderen

VO Verdiepingsmodule Gamificeren en Coderen

Voor wie

Leraren VO

Inhoud

Verdiepingsmodule Gamificeren en Coderen

In deze module van 3 uur gaan we samen aan de slag met Gamification in het onderwijs. Ook het ontwerpen van spelvormen en spellen om direct in uw onderwijs toe te passen komen ruimschoots aan de orde.

Voor we de handen uit de mouwen steken, staan we stil bij de theorie achter Gamification. U maakt kennis met kleine en grote toepassingen die het 'verspellen' van uw onderwijs mogelijk maken.

Gaat u bestaande tools gebruiken?
Er zijn inmiddels heel veel online tools (gratis en betaald) die u helpen bij het inzetten van 'verspellende' werkvormen in uw lessen. In deze module krijgt u een overzicht van de mogelijkheden en de didactische inzet van een aantal tools.

Gaat u zelf een spel ontwerpen?
Met een minimum aan middelen is het heel eenvoudig om zelf een (analoog) spel te ontwerpen. Ook is het makkelijk om een bestaand (bord/kaart) spel te herontwerpen.
Aan de hand van een stappenplan gaan we gestructureerd aan de slag en aan het eind van de module heeft u (her)ontworpen en gepresenteerd.

Gaat u zelf een spel programmeren?
Er zijn niet alleen mogelijkheden om analoog games te (her)ontwerpen, u kunt ook zelf gaan programmeren. Natuurlijk is het in deze module alleen even 'snuffelen' aan de verschillende codeermogelijkheden. Wanneer u de smaak te pakken heeft kunt u een aantal vervolgbijeenkomsten volgen.

Gaat u het de leerlingen laten doen of doet u het zelf?
Soms is het didactisch slim om de leerlingen aan het werk te zetten. Op die manier laat u hen zelf nadenken over een oplossing om gamificerend te leren. Tijdens het ontwerpen leren de leerlingen namelijk zelf heel veel.

Kortom, er valt van alles te winnen want tijdens de module gaan wij u uitdagen door middel van gamificerende werkvormen.

Er wordt rekening gehouden met uw startniveau en met het vak waarin u lesgeeft.

Laten we samen spelen! 

Het programma van de module ziet er als volgt uit:

  • Kennismaking (spelenderwijs)
  • Theorie achter gamification
  • Uw eigen leerdoel vaststellen
  • Voorbeelden en ideevorming
  • Aan de slag met een eigen idee aan de hand van een stappenplan
  • Presentatie van de opbrengsten
  • Tops en Tips

 

Uw resultaat

Data en locatie
De verdiepingsmodule (duur 3 uur)  wordt 3x georganiseerd en vindt plaats op:

  • 30 maart 2017 van 16:30 tot 20:00 uur
  • 11 april 2017 van 16:30 tot 20:00 uur

op onze locatie in Zoetermeer.

Prijs: 

  • Voor SIZO scholen gratis
  • € 130 per deelnemer (inclusief luxe broodmaaltijd)

CursusleidersPauline MaasKarin Winters en Greetje van Dijk

Prijs: € 130 per deelnemer (inclusief luxe broodmaaltijd), voor SIZO scholen gratis

Agenda

30 maart t/m 30 maart 2017
Locatie: Zoetermeer

11 april t/m 11 april 2017
Locatie: Zoetermeer